گزارش برگزاری نشست هم اندیشی " مدیریت دانش، نوآوری و حقوق مالکیت فکری "

در تاریخ 26/01/96 نشست هم­اندیشی با دعوت "میز مدیریت دانش" گروه مدیریت راهبردی و منابع انسانی مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی توسط " امیر دریادار دوم بازنشسته دکتر محمّد صدری" (مشاور عالی فرماندۀ کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و رئیس سابق ادارۀ تحقیقات و جهادخودکفایی آجا) با حضور جمعی از فرماندهان، مدیران، کارشناسان­ارشد، صاحب­نظران و مدعوین محترم از واحدها و سازمان­های مختلف ستادکل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سایر واحدها و سازمان­های کشوری و لشکری در محل سالن جلسات مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در دانشگاه عالی دفاع ملّی برگزار شد.

در این نشست ابتدا " امیر دکتر صدری" با کمک پاورپوینت مطالبی را درخصوص محورهای زیر ارائه فرمودند:

 

  1. اشاره به تغییر پارادایم در اقتصاد جهان و حرکت بشر از عصر اقتصاد کشاورزی و صنعتی به عصر اقتصاد دانش و لزوم رعایت حقوق مالکیت فکری در این عصر.
  2. توضیح در مورد عصرهای علمی و خلق فناوری در قالب 6 موج که از سال 1745 شروع شده و اکنون در عصر انقلاب دانش­محور قرار گرفته­ایم.
  3. اهمیت مدیریت دانش و تأکید بر این که ثروت اصلی هر سازمانی را دانش آن سازمان تشکیل می­دهد؛ جدای از سرمایۀانسانی و دارایی­های فیزیکی.
  4. بین حقوق مالکیت فکری و مدیریت مالکیت فکری تفاوت وجود دارد.
  5. معرفی مدل مفهومی نظام ملّی نوآوری و نقش حقوق مالکیت فکری در آن.
  6. امروزه اقتصاد بر دانش متمرکز است و چرخۀ نوآوری در آن از پژوهش شروع می­شود تا تولید.
  7. تبدیل "پول" به "دانش" است و "نوآوری" تبدیل "دانش" به "پول" است.
  8. اصطلاح مالکیت معنوی به انواع مالکیت فکری از جمله حق کپی­برداری، حمایت از اجراکنندگان، تولیدکنندگان و سازمان­های پخش­کننده، علائم تجاری، نشانه­های جغرافیایی، طرح­های صنعتی، طرح­های ساخت که شامل کتاب، مقاله، موسیقی، نمایشنامه، پانتومیم، سینما، مجسمه­سازی، قلم­زنی، لیتوگرافی، علائم تجاری، علائم تصدیق­کننده، طرح­ها و مدل­های صنعتی و علائم جغرافیایی است، گفته می­شود.
  9. دارایی­های فکری شامل حق نشر (کپی رایت) و حقوق مرتبط و حقوق مجاور، علائم، نشان­ها و ... می­شود.
  10. مالکیت فکری شامل مالکیت معنوی و مالکیت مادی است.
  11. روش­های ثبت اختراع در ایران و جهان شامل روش ثبت اختراع اعلامی و روش ثبت اثباتی یا امتحانی یا بررسی محتوایی.
  12. اختراعات را در 7 گروه کلی تقسیم­بندی می­کنند: شامل ملزومات انسانی، انجام عملیات حمل و نقل، شیمی, متالوژی, منسوجات،کاغذ، سازه­های ناب و مهندسی مکانیک، فیزیک و برق.
  13.  در اختراع شخص چیزی را خلق و ایجاد می­کند در اکتشاف فرد آن را از طبیعت پیدا می­کند.
  14. نوآوری تبدیل یک اختراع به محصول یا فرایند جدید است.
  15. در کپی رایت حقوق مادی، حقوق معنوی و حقوق مرتبط مطرح می­باشد.

 

سپس حاضرین در نشست سئوال­ها، نقطه­نظرها و پیشنهادهای خود را درخصوص مطالب سخنران، مطرح و ایشان نیز پاسخ سئوال­های طرح شده را ارائه و در یک گفتگوی چالشی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در پایان اعلام گردید که؛ مدیریت دانش، نوآوری و مالکیت فکری و معنوی از مسائل بسیار مهم، هم در سطح­ ملّی و هم در نیروهای مسلح است و میز مدیریت دانش مرکز آمادگی دارد که از ظرفیت صاحب­نظران و کارشناسان مربوط بهره­گیری لازم را انجام دهد و قرار شد در یک نشست هم­اندیشی دیگر موضوع " مدیریت دانش و مالکیت فکری و معنوی در سطح نیروهای مسلح " توسط سخنران محترم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.